Lees puntsgewijs waar je op moet letten bij een motivatiebrief en cv

Lees puntsgewijs waar je op moet letten bij een motivatiebrief en cv

Stapsgewijs lezen waar je op moet letten bij het schrijven van een motivatiebrief of cv.

Voordat we over vorm kunnen praten – wat eigenlijk het leukste onderdeel is – moeten we het over inhoud hebben. Laat ik daar beknopt wat over zeggen; zorg er altijd voor dat je solliciteert op een wijze die bij jou past en zorg dat je op de ja-stapel terecht komt! Ik ga nu een aantal voorbeelden geven en ik zeg niet dat dit Het Gouden Ei bevat, wel vind ik dat het je enorm kan helpen om de best passende brief en cv (en daarmee de best passende boodschap uit te zenden). Zodat er een match is tussen jou als persoon en het bedrijf in kwestie. Wees eerlijk naar jezelf en sta jij open voor nieuwe ideeën? Lees verder.

Allereerst: inhoud

De motivatiebrief

Voordat er een eerste kennismaking is zijn er een aantal hordes die je glansrijk wilt overspringen. Waarom stuur je een motivatie? Laat dat weten, communiceer dat. En ja, dit is een vrij open deur maar zorg voor een duidelijk doel.
• Je moet gehoord worden
• Je moet interesseren bij de lezer zodat je (verder) gelezen wordt
• Wees zakelijk en helder in je boodschap (het gaat om werken, niet om de hond van je zus die nu op je schoot zit.)

Motivatiebrief in 4 secties
Geef antwoord op deze vragen, geef context aan de lezer:
• Hoe heb je ons gevonden?
• Waarom stuur deze boodschap naar mij als bedrijf/lezer? (Gewoon werken voor maandelijks geld is geen motivatie, maar een essentie)
• Wie ben je? Wat interesseert jou, wat houdt je bezig?
• Hoe ben je bereikbaar?

Simpel toch? Want er is immers maar één doel
Je wilt aan tafel zitten en je motivatie kracht bij zetten met jouw verschijning (uiterlijk/mimiek/enthousiasme/overtuigingskracht/geur!)

Het cv

Inhoudelijk bestaat een cv enkel uit feiten van ongeveer 1 tot 3 pagina’s. Wees relevant voor degene die jouw cv moet gaan lezen. Plaats je inhoud dus op een strategische plek. Zet het belangrijkste op je 1e pagina en dat is: wie ben je? Wat doe je? Gebruik een klassieke indeling voor je brief en cv, omdat de lezer dit kent. zo zorg je ervoor dat het lezen gemakkelijk wordt gemaakt en zal je je lezer niet verliezen puur op basis van inhoud. Een cv kun je inhoudelijk knippen in losse onderdelen:
• Profielgegevens
• Werkervaring
• Opleiding
• Vaardigheden (of competenties als je cv aan de magere kant is)
• Referenties

En dan nu over: vorm

Qua inhoud zijn we snel klaar. Het is immers een soort verleidingsspel wat je speelt. Wie ben je? wat kom je brengen? Waarom moet ik je aannemen? Vrij concrete en inhoudelijke vragen waar je ook vrij concreet en inhoudelijk antwoord op gaat geven. Toch is er nog een tweede afweging en dat is indruk. Indruk maken is het aller-aller-aller-aller-belangrijkste. Je kunt bijvoorbeeld een enorm goed verhaal hebben, maar als de lezer is afgehaakt bij het openen van je cv dan krijg je zowaar: ZERO kansen. #jammerjoh #volgendekeerbeter. Je moet je inhoud dus doseren en de lezer meenemen. Etaleer en verkoop jezelf.

“Bottomline: Geef dus aandacht aan vorm. Zo doe ik het:”

Jeroen Giessenburg
Zorg voor een leuke leesbaarheid = een cv met duidelijke secties en witruimte.
Doe dit wel

• Creeër overzicht, gebruik witruimte en secties. Zorg voor ‘lucht’ tussen je woorden, zodat het prettig leest
• Blijf zakelijk in je toon in beeld en tekst
• Wees consistent in je tekstgebruik (alinea’s)
• Gebruik kopjes (typologie)
• Gebruik geen afbrekingen
• Creëer 1 cv per sollicitatie voor ultieme relevantie
• Gebruik lettergewichten zoals bold en italic
• Ga voor een lettergrootte van minimaal 10,5 punten en kies een regelafstand van min. 1.3 tot 1.5 punten
• Blijf consistent in je aanduiding. Denk aan bedrijfsnamen, functie, afdeling(en), locatie, jaartal, beschrijving
• Plaats een zakelijke foto bovenin het document die een enthousiaste versie van jou weergeeft
• Check hoe jouw brief en cv er in grijswaarde eruitzien

Lees meer voor gevorderden: https://blog.prototypr.io/8-rules-for-perfect-typography-in-ui-21b37f6f23ce

Doe dit niet

• Gebruik geen decoraties (bloemetjes op je cv, emoji’s, markeringen)
• Kies geen gekke letters of types (leesbaarheid = 0)
• Kies geen kleur in je letters, zoals geel. Dat klinkt als een open deur, maar… (leesbaarheid =0)
• Gebruik geen afbrekingen
• Gebruik niet jouw pasfoto voor op het cv, totaal geen emotie en onveilig
• Gebruik geen %-balkjes in hoe goed je vaardigheden zijn (want wat is 80% vaardigheid X?)
• Kies geen moeilijk art-concept, want dat geeft alleen maar ruis.

Hier meer tips voor DON’Ts: https://www.beaks.nl/cv-fouten/

Extra tips

• Stuur je het per post? Kies dan voor een gave envelop, want hoe ervaren mensen jou als eerste indruk? Hoe pakken ze jou uit?
• Maak 1 tot 3 professionele foto’s van jezelf. Dit kan prima thuis. Hoe wil je gezien worden door anderen? Bepaal dat zelf door het vast te leggen.
• Stuur een videoboodschap erachteraan, niet ‘in plaats van’.

Een advies op maat? Stuur mij een e-mail.
Dan pakken we het daar samen op.