Conversie verhogen voor verhuurlocatie De Rozenhof

Conversie verhogen voor verhuurlocatie De Rozenhof

De Rozenhof in Rotterdam
Een boerderij aan de andere kant van de maas bij de Kuip. Daar heb je de mogelijkheid als bedrijf om te komen vergaderen in de breedste zin van het woord. Er is veel mogelijk, omdat de dienst maatwerk is. Je kunt bijvoorbeeld verschillende vergaderruimtes huren en daar een passend arrangement voor aanvragen, zoals een borrel of luxe lunch. Deze offerte komt dan bij ons terecht en wij nemen contact met je op om zo de details door te nemen en de aangevraagde wensen hard te maken. 

In de periode dat ik werkte bij Buro Rietveld hebben we een nieuwe website ontwikkeld voor de Rozenhof. Dit ten eerste omdat de oude website een vrij verlopen jasje had, maar bovendien om te kijken of we de website in kaart kunnen brengen en daarmee relevante data eruit kunnen halen om zo het rendement van boekingen te verhogen. 

Dit was het uitgangspunt. Er moet een website ontwikkeld worden die volledig inspeelt op de behoefte van de gebruiker. Wat is de customer journey? Waar besteden ze de meeste aandacht aan en waar zitten de knelpunten? Daarbij vonden we het relevant om ook te kijken naar hoeveel rendement een nieuw jasje oplevert door de website te tracken bij bijvoorbeeld het onderdeel; offerte-aanvraag. Als we data verzamelen van het totaal aantal bezoekers, nieuwe bezoekers, aanvragen en succesvolle boekingen kunnen we gaan starten met het verhogen of bijsturen van het rendement. 

Waar bevinden de bezoekers fysiek?

Weet wie je gebruikers zijn
Om te weten hoe de nieuwe website eruit komt te zien en hoeveel interactielagen deze mag bevatten moet je weten wie je gebruiker is. Dit is een belangrijk gegeven, omdat je daarmee ontwerpkeuzes kunt onderbouwen en vanuit data keuzes maakt.
Het gemiddelde profiel van de bezoeker is vrij duidelijk. Als we kijken naar medium, geslacht, demografie en leeftijd zien we een duidelijke lijn en doelgroep-omschrijving. Zie het beeld hieronder.

Demografie

Om een website vorm te geven moet je eerst kijken naar je pluspunten. Wat heb je in handen? Hoe simpel kun je je website als skelet opbouwen en wat is het doel van de website? Wat wil je vertellen en wat wil je dat je bezoekers moeten doen?

+ Vertellen dat het een ontzettend unieke locatie is middenin de stad.
+ Communiceren dat het gaat om vergaderruimtes en arrangementen als product.
+ Een lage drempel creeëren voor het invullen van de aanvragen.

Hierboven bij de gedragsstroom zie je hoe de bezoekers door de website heen navigeren en wat de meeste prioriteit heeft tot wel 3 interactie-lagen. Je kunt hieruit zien dat zodra mensen via de normale manier binnenkomen op de website, de grootste groep naar /vergaderruimtes gaat of meer wilt weten over de Rozenhof (/home). 

Vergaderruimte de Spreekzolder

Totaal aantal aanvragen (via website, telefonisch contact of direct per mail)
49 (100%)

Aantal annuleringen na een vervolggesprek over de aanvraag
26 (53%)

Aantal geslaagde bezoeken aan de Rozenhof

23 (47%)

Maar hoeveel komen vanuit de website? Waar komen de bezoekers vandaan? Hoe komen ze op de website terecht? Via welke kanalen zoeken ze? Het is erg waardevol om dit in kaart te brengen door middel van een dashboard. Als je weet waar je bezoekers naar zoeken kun je er voor kiezen om in een later stadium met deze zoekwoorden te adverteren en daarmee meer clicks te genereren.


Totaal aantal bezoekers
1.876 (100%)

Aantal nieuwe bezoekers
1804 (+96%)

Terugkerende bezoekers
72 (4%)

Een overzichtelijk dashboard-document die ook waardevol is voor jouw bedrijf

Aantal aanvragen binnen het doel geactiveerd
215 (100%)

Aantal aanvragen ingevuld via het formulier
32 (15%)

Conversie
1.7% conversie tov. totaal aantal bezoekers(1876)
44% conversie tov. terugkerende bezoekers(72)

Conclusie:

bijna de helft(44%) van de terugkerende bezoeker doet een aanvraag bij de Rozenhof. Dit is een erg mooi startpunt om op verder te bouwen.

Buro Rietveld, bedankt voor de samenwerking. Leest u dit verhaal en bent u geïnteresseerd geraakt in wat ik voor u kan betekenen? Of wilt u meer uitleg over deze case? Mail naar hallo@jeroengiessenburg.nl