Van slechte recensies naar een helder merk

Van slechte recensies naar een helder merk

Onduidelijke communicatie leidt tot boze gebruikers

Voordat je ook maar iets kunt gaan aanpakken omtrent merkontwikkeling moet je kijken naar wat je in handen hebt en wat de gewenste richting is van een merk of organisatie. Waar liggen de verbeterpunten en wat gaat er goed? Door middel van een oriëntatiegesprek hebben we dit uitgebreid besproken en kon ik een planning maken voor een traject van ongeveer een omvang van een half jaar. Het gaat voornamelijk om het verbeteren van het merk verhuurtbeter.nl en het rigoureus verbeteren van de communicatie online naar potentiële huurders (bezoekers) op het eigen domein én op social media! Mensen waren over het algemeen heel ontevreden door onduidelijke informatievoorziening.

Social content van een kijkmoment in Arnhem, vrijdag 19 juni

Unique Selling Points
de USP’s van Verhuurtbeter.nl
Visitekaartjes

De huisstijl die we ontwikkelde oogt heel fris en laat een menselijke kant zien, namelijk krabbelen en schrijven. “Laat zien dat het een bedrijf is waar mensen werken.” Daardoor wordt het beeld van communiceren extreem luchtig en is er opeens heel veel mogelijk. Zowel Verhuurtbeter als ik houden van een werkwijze waarbij werk wordt gegenereerd. Liever uitproberen en verbeteren dan eindeloos het beste resultaat ontwikkelen en dan ‘live’ gaan. “Laat het zien en pas het gegeven aan waar nodig.” Dit was dé manier van werken voor ons.

In een notendop
• Maak de organisatie menselijk
• Maak een online omgeving tastbaar
• Creëer een visuele lage drempel
• Efficiënt door te vertalen naar andere middelen

Iconen binnen de verhuurtbeter huisstijl
Iconen binnen de huisstijl

Krabbelen en schrijven

De iconen zijn met de hand getekend om zo een menselijke hand toe te voegen aan de beeldtaal die vooral online beweegt. Daarmee benadruk je het menselijke aspect en is er een werkwijze die snel op te schalen is als er bijvoorbeeld meer iconen gemaakt moeten worden (efficiëntie). Bovendien heb ik een shoot geregeld, waarbij je letterlijk de mensen achter de schermen laat zien. Met wie heb je te maken? (verbeteren van informatievoorziening)

Stijl voor de huisstijl

“Jeroen, de website verhuurtbeter.nl moet dienen als etalage voor potentiële huurders en zakenrelaties.”

Verhuurtbeter.nl

Zorg dat je bezoekers antwoord krijgen op de vraag

De voorkant van de website biedt nu enorm veel informatie. Deze stap ontbrak, maar nu onstaat er een nieuw probleem. Omdat er zoveel is kan de bezoeker niet vinden wat hij of zij zocht. Als ontwerper kun je dit in goede banen leiden. Namelijk door na te denken over waar een bezoeker naar zoekt. Geef de bezoeker handvatten om een antwoord te vinden. Zo hebben we een duidelijke voorpagina en een FAQ pagina ontwikkeld. Zo geef je enorm veel richting met de meest gestelde vragen. Dit scheelt immers enorm veel tijd voor het relatief kleine team wat erachter zit.

Homepagina mockup
Flowchart
UX flowchart van de etalage (voorkant website)

Na de voorkant van de website, moet ook de achterkant er aan geloven. Een restyling! Een verbeterde versie, de DO2.0! Wanneer kom je hier als bezoeker? Als je een (gratis) account hebt aangemaakt en inlogt. Aangezien we te maken hebben met een hele gevarieerde doelgroep moet je ook in het ontwerp rekening houden met verschillende smaken en lezerservaring. Niet alles wordt hetzelfde ervaren door iedereen. In een notendop: maak het zo eenvoudig mogelijk! Zorg voor een intuïtieve gebruikerservaring want immers een goed ontwerp voelt logisch en niet ingewikkeld (User Experience: UX) en dat in combinatie met een look ‘n feel, wat zie je? Kun je hetgeen vinden wat je zoekt? (User Interface: UI) krijg je een web-omgeving die een gevarieerde doelgroep bedient. De DO staat nog in de ontwerpschoenen en gaat LIVE in de zomer van 2020.

Digitale omgeving mockup
Het ontwerp voor dé nieuwe digitale omgeving (DO)

“Jullie zijn oplichters!”

Social media speelt een grote rol bij Verhuurtbeter.nl. Daar gaan mensen immers op zoek naar een bedrijfspagina of zelfs een huurhuis. Je kunt ze vinden door te zoeken op @huurwoningen. Dat brengt al een grote doelgroep naar deze pagina, maar de meeste komen binnen via externe woningwebsites. Denk aan Pararius of Funda. Dus er lagen al kansen voor het oprapen. Je hebt telkens te maken met een nieuwe doelgroep die op zoek zijn. Het enige wat moest gebeuren is streven naar heldere communicatie. Zowel in je beeldtaal als letterlijk in beantwoorden van reacties. Zo biedt Facebook een mooie poort naar ons eigen domein waar nog meer informatie te vinden is.

Zoek de verschillen

Merkontwikkeling hoeft geen lang traject te zijn. Met een snelle analyse met wat je uitstraalt t.o.v. met wat je wilt uitstralen kun je al snel resultaat boeken. Zeker ook in de kleine wijzigingen. Vergelijk de volgdende afbeelding zelf maar eens. Wat valt je op? Een vorm vertelt namelijk de inhoud, maar geeft ook een bepaald gevoel. Het rechter beeldmerk voelt bijvoorbeeld vriendelijker aan. Hoe zit dit precies? De ‘kleine wijzigingen’ staan onderaan opgesomd. Heb jij ze al gespot?

Logo oud vs. nieuw
Logo Oud vs. Nieuw
  1. Blauw staat voor veiligheid, vertrouwen en rust
  2. Een lichtere tint blauw, maakt het fris en vrolijker
  3. Geen hoofdletters maakt het vriendelijk en toegankelijk
  4. Kleine wijziging in het vinkje voor een optische balans
  5. Subtiel afgeronde hoekjes
Gesprek met grafisch ontwerper

Ben jij nou benieuwd wat voor jou relevant is en vind je dit een mooi startpunt voor een gesprek met mij? Ik help je graag!

Met grote dank aan Verhuurtbeter.nl voor wederom de gegeven ruimte om dit te ontwikkelen.